سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش صفر تا صد تعمیر پکیج || مشهد

 تعمیر پکیج

پکیج یکی از وسایل گرمایشی است که بجای موتورخانه ها به دلیل نصب، تعمیر و سرویس سریع و آسان استفاده می شود. پکیج در دو حالت می تواند قرار بگیرد یک حالت شبیه به آبگرمکن عمل می کند که در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد و دیگری در حالت شبیه به شوفاژ و فن کوئل عمل می کند که در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرید. ر تابستان زمانی که آب را باز می‌کنید پکیج روشن می‌شود و عملکردی شبیه به آبگرمکن دیواری دارد و اما در زمستان به دلیل اینکه باید گرمای شوفاژها، فن کوئل‌ها و … را تامین کند کاملا متفاوت است و می‌توان گفت که همیشه روشن است.که این امر نشان دهنده روشن بودن همیشه پکیج  بوده و نیاز به تعمیرات این وسیله کاربردی ضروری است در این مقاله به نحوه تعمیر پکیج پرداخته می شود.

معرفی قطعات به صورت کامل برای تعمیر پکیج

هدف ما از معرفی قطعات پکیج به صورت کامل این است که شما در هنگام تعمیر پکیج دیواری با قطعات آن آشنایی کامل را داشته باشید تا بتوانید به درستی عیب یابی پکیج دیواری را انجام دهید با ما همراه باشید.

قطعاتی که برای تعمیر پکیج باید بررسی شود به صورت زیر است:

برد پکیج

برد به یک صفحه که معمولا سبز رنگ می‌باشد و تمام قطعاتی مانند آی سی، خازن، مقاومت، رگولاتور و … را روی آن وصل می‌کنند گفته می‌شود.
از مهم ترین قطعات پکیج دیواری می‌توان برد پکیج را نام برد چرا که وظیفه اصلی پکیج به عهده آن است.
وظیفه برد پکیج ایجاد ارتباط بین تمام قطعات پکیج است و همچنین مدیریت ال سی دی روی پکیج را هم به عهده دارد و با همان ال سی دی هم می‌تواند تمام ارورهای پکیج را نمایش دهد.

از مجموع قطعات روی برد می‌توان فیوز (در ورودی برق قرار گرفته و اجازه اتصال کوتاه شدن در مادر برد را نمی‌دهد)، رله (به یک نوع سوئیچ الکترومکانیکی گفته می‌شود)، آی سی رگولاتور (یکی از قطعاتی می‌باشد که اجازه نمی‌دهد ولتاژ اضافی وارد مادر برد شود چرا که باعث سوختن قطعات روب آن خواهد شد)، آی سی (همین قطعه کوچک که در عکس می‌بینید آی سی است که می‌توان برنامه مربوط به پکیج را درون آن ریخت) و ترانس (ترانس هم وظیفه دارد برق 220 ولت شهری را به 18 ولت و 9 ولت تبدیل کند) را نام برد.

جرقه

یکی دیگر از قطعات پکیج جرقه می‌باشد که با چند برابر شدن ولتاژ وروردی قوس الکتریکی را به وجود می‌آورد و با تماس با گازی که از شعله خارج می‌شود باعث روشن شدن پکیج می‌شود.

وریستور

به یک نوع از مقاومت‌ها گفته می‌شود که اجازه ورود ولتاژ اضافی به درون دستگاه را نمی‌دهد که باعث سوختن سایر قطعات حساس شود.

پمپ سیرکولاسیون

این نوع پمپ جهت تنظیم فشار آبگرم و گرمایش می‌باشد.
در بیشتر مواقع که فشار آب و یا گرمایش افت می‌کند این پمپ می‌تواند فشار آن را افزایش دهد.

شیر اطمینان

این قطعه یکی از قطعات حساس به فشار و دما است.
در صورتی که آب به دمای بیش تر از حد خود برسد و یا حتی فشاری به این شیر وارد شود، شیر اطمینان باز شده و پکیج را تخلیه می‌کند.

ترموستات دود

به این قطعه سنسور دود هم گفته می‌شود که به کلاهک تعدیل وصل می‌شود و زمانی که دودکش با مشکلی مواجه شود و نتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد این سنسور به صورت خودکار پکیج را خاموش خواهد کرد.

فلوسوئیچ

این قطعه کلید جریان هم نامیده می‌شود که در مسیر ورودی آب به شوفاژ و رادیاتور قرار می‌گیرد و توانایی قطع و وصل کردن آن به صورت جریان الکتریکی را دارد.

شیر سه طرفه

یکی از اجزای پکیج می‌باشد که وظیفه اصلی آن تغییر مسیر آب از شوفاژ به لوله‌های آب گرم مصرفی و برعکس می‌باشد.

شیر پر کن

این نوع شیر برای پر کردن آب پکیج استفاده می‌شود که محل قرار گیری آن بین پکیج و لوله آب سرد ورودی به پکیج می‌باشد و با باز کردن این شیر پکیج تا حد مجاز پر خواهد شد.

 

روند انجام تعمیر پکیج

چهار عنصر اصلی بر عملکرد صحیح پکیج آب، برق، اکسیژن و گاز می باشد که هر کدام از این چهار عنصر به درستی کار نکنند پکیج یا روشن نمی شود و یا به درستی مورد استفاده قرار نمی گیرید و باعث خرابی در این وسیله می شود.

مشکلات رایج پکیج

در صورت کار کردن پکیج ولی باز هم رادیاتور و شوفاژ گرم نمی کند

مواقعی که با این مشکل روبرو می شوید ابتدا ورودی شوفاژها را چک کنید که رسوب نگرفته باشد و بعد از آن امکان خرابی شیر سه طرفه وجود دارد و یا ترمستات تعویض شود این مشکل رفع می شود.

سرو صدای زیاد پکیج

سرو صدای زیاد پکیج نشان دهنده هوا در پکیج است که با هواگیری پکیج می توان این مشکل را رفع نمایید.

مشکلات روشن شدن پکیج

در بسیاری از موارد فاصله بین جرقه و شعله زیاد است و باید این فاصله را کم کنید و یا اینکه جرقه سوخته و نیاز به تعویض آن است.

بیش از انداز داغ شدن پکیج

در این مورد ترموستات دچار مشکل شده و تعریفی از دما ندارد و با تعویض ترموستات پکیج تعمیر می شود.

در صورت خرابی پکیج چه کنیم ؟

در صورتی که پکیج دیواری منزل شما خراب شده است به نکات زیر دقت کنید چون ممکن است مشکل جزئی بوده و خودتان توانایی تعمیر پکیج دیواری را داشته باشید :

فشار بار پکیج را چک کنید و اگر مشاهده کردید عقربه بار پکیج کمتر از یک می‌باشد بوسیله شیر پرکن که در همه پکیج ها در قسمت زیرین دستگاه نصب شده است (برای مشاهده شیر پرکن باید خم شوید و زیر پکیج را ببینید) این شیر به صورت گِرد و به رنگ مشکی یا آبی میباشد. آن را باز کنید تا عقربه بار روی 1/5 بیاد و سپس ببندید
مطمئن شوید شیر ورودی گاز و همچنین کلیه شیرهای زیر پکیج در وضعیت باز قرار دارند (دسته شیر باید در امتداد شیر باشد)
پریز برق ورودی را با فازمتر چک کنید برق داشته باشد
در زمستان از باز بودن شیرهای بالا و پایین رادیاتور ها اطمینان حاصل کنید
اگر پکیج در بالکن نصب می‌باشد یک بار دودکش را از روی پکیج بردارید و ریست کنید
دریچه های پلاستیکی اطراف دودکش را باز کنید
اگر با باز کردن شیر پرکن عقربه فشار بار هیچ تغییری نکرد به طور قطع نافی پرکن رسوب گرفته که به این صورت میتونید مشکل را برطرف کنید : ابتدا شیر ورودی آب سرد را ببندید سپس با استفاده از یک آچار تخت شماره 13 یا 14 اقدام به باز کردن شیر پرکن نمایید و با یک سیم مفتول سوراخ نافی شیر پرکن را خالی از رسوب کنید و پرکن را ببندید
در صورتی که پکیج نشتی زیاد داشت کلیه شیرهای زیر پکیج را ببندید و پکیج را از برق بکشید و با یک تعمیرکار تماس بگیرید

هزینه سرویس پکیج :

لازم به ذکر است که هزینه سرویس پکیج با توجه به اینکه هر تعمیرکاری با روش خود سرویس پکیج را انجام می‌دهد متفاوت است، برخی از تعمیرکاران به شستشوی مبدل ثانویه و انجام تنظیمات ابتدایی پکیج که نهایتا نیم ساعت وقت صرف می‌کنند اعلام می‌کنند سرویس کامل انجام شده، ولی در صورتی که معنای حقیقی سرویس کامل پکیج به باز کردن تک تک قطعات و لوله و اتصالات پکیج به طوری که فقط شاسی پکیج روی دیوار باشد و شستشو، تعمیر و سرویس تک تک قطعات پکیج به صورت جداگانه و جمع کردن آن با روش و تنظیمات کارخانه گفته می‌شود. مسلما از دید ما یک پکیج دیواری کارکرده پس از انجام سرویس کامل با یک پکیج نو هیچ تفاوتی ندارد.