سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعمیرکولر گازی5

 

 

تعمیر کولر گازی یا اسپیلت و دانستی های آن

کولر گازی دستگاهی است که با تبدیل گاز به مایع سپس مایع به گاز تولید سرما میکند. نسل جدید کولرهای گازی یا همان اسپیلت کولرهای اینورتر می باشد که به آن کولرهای گازی کم مصرف می گویند. استفاده مکرر از کولرهای گازی (اسپیلت ) مشکلاتی را در سیکل سرمایشی و گرمایشی آن به وجود می آورد که نیاز به تعمیر کولر گازی پیدا می کنید.

اکثر مردم سرویس کولر گازی را به صورت دوره ای انجام نمی دهند و تا زمانی که اسپیلت خراب نشود و نیاز به تعمیر پیدا نکند اقدام به سرویس کولر خود نمیکنند و در صورت خرابی هزینه زیادی را تحمیل می شوند. در نتیجه تعمیر کولر گازی یک نیاز ضروری برای استفاده کنندگان کولر گازی می باشد.

چگونگی عملکرد کولر گازی

دستگاه تهویه مطبوع و یا کولر گازی به وسیله قوانین فیزیکی ساده عمل می‌کنند. فشرده شدن و از دست دادن گرما در قسمت بیرونی محیط و انبساط و گرفتن گرما از محیط در قسمت داخلی. در قسمت بیرونی، گاز فرئون تحت فشار قرار می‌گیرد و به مایع تبدیل می‌شود و سپس از یک مبدل حرارتی عبور می‌کند و گرما را از گاز می‌گیرد.

سپس در قسمت داخلی از طریق یک شیر انبساط که در مسیر جریان گاز قرار می‌گیرد، مایع تبدیل به بخار شده و منبسط می‌شود و به گاز تبدیل می‌شود، گرمای نهان مورد نیاز برای این جریان از محیط داخل تامین می‌شود، هوا با عبور از روی لوله‌های اواپراتور پنل گرمای خود را از دست می‌دهد و خنک می‌شود (هوای سرد شده به داخل اتاق منتقل می‌شود). گاز توسط گرمای هوای اتاق گرم می‌شود و به سمت کمپرسور می‌رود و فشرده شده و به سمت کندانسور حرکت کرده و در آن حرارت به هوای آزاد منتقل شده و چرخه ادامه می‌یابد.

هر دو شبکه اواپراتور و کندانسور، واحدهای بسته‌ای هستند و شما نمی‌توانید آنها را تعمیر کنید، باید یک متخصص آموزش حرفه‌ای را صدا کنید. کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که همه چیز را تمیز نگه دارید. شما می‌توانید خودتان خدماتی برای کولر گازی انجام دهید، اما تعمیرات اساسی نیاز به وسایل مخصوص دارد.

 

نکات مربوط به عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی

1. سیستم روشن نمی‌شود

فیوز یا کابل برق را بررسی کنید. اگر آنها خوب هستند، کنترل کنید که سیم‌ها به درستی به ترمینال برق کولر متصل شده باشند. اگر این کار موفقیت‌آمیز نباشد به یک تعمیرکار حرفه‌ای نیاز دارید.

2. هیچ خنکی وجود ندارد

ترموستات را چک کنید و سعی کنید درجه آن را کاهش دهید. اگر راه عبور جریان هوا در کندانسور واحد خارجی مسدود شده باشد، به خصوص اگر مقدار زیادی برگ در اطراف آن باشد، نمی‌تواند محیط را به خوبی خنک کند. پروانه پنکه را بررسی کنید و اگر بر روی آنها شکستگی باشد باید یک تعمیرکار حرفه‌ای را صدا بزنید.

3. یخ زدن شبکه‌های پنل

برای این کار و تمام خطاهای دیگر، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که آنها را تا جایی که می‌توانید تمیز کنید و اگر با این کار مشکل برطرف نشد به یک تعمیرکار زنگ بزنید. این مشکل می‌تواند از کمبود گاز هم به وجود آید.

برای آماتورها شارژ گاز کولر گازی بسیار دشوار است و نیاز به دانش خاص خود را دارد. شبکه‌های مسدود شده و یا کثیف معمول‌ترین مشکلی است که می‌توانید خودتان آن را تعمیر کنید. این حالت یخ‌زدگی در حالت عادی اتفاق نخواهد افتاد، به جز در شرایط آب و هوایی خنک و زمانی که پوشش گیاهی و کثیفی زیاد شبکه‌ها را مسدود کرده باشند.